REVIV
Запазете час


    Витамин Д и неговата роля за здравето на организма

    Витамин D и неговата роля за здравето на организма

    Според направени проучвания, по-голяма част от населението в северните страни страда от дефицит на витамин Д.

    Основните начини за получаване на дневната доза от този витамин за възрастни са правилното хранене, съдържащо определени храни (дива сьомга, херинга, зеленчуци, гъби, масло, яйца, сирене), излагане на слънце без слънцезащитен крем (най-добрият начин за получаване на активен витамин D), приемането на хранителни добавки.

    Какви могат да бъдат симптомите на недостиг на витамин Д при възрастните?

    • чести настинки през цялата година;
    • дълго възстановяване;
    • повишени нива на калций в кръвта;
    • отслабена мускулно-скелетна система;
    • болки в ставите;
    • загуба на костна маса;
    • чести фрактури;
    • гадене, повръщане, лош апетит;
    • бъбречна недостатъчност.

    За какво е необходим витамин D3?

    Витамин Д (наричан „калциферол“) е мастноразтворим витамин, който участва в регулацията на калциево-фосфорния метаболизъм, вродения и придобития имунитет, противотуморната защита. Освен това витамин D:

    • нормализира работата на сърцето и кръвоносните съдове;
    • допринася за регулирането на метаболитните процеси;
    • поддържа нервната система;
    • насърчава абсорбцията на калций в червата;
    • укрепва опорно-двигателния апарат;
    • предотвратява рахит при деца.

    Съществуват 2 основни форми:

    1. Витамин D2 (ергокалциферол) – той е токсичен, абсорбира се бавно, има тенденция да се натрупва и не добре се извежда от тялото.
    2. Витамин D3 (холекалциферол) е препоръчителната биоактивна форма на витамин D. Проучванията показват, че ергокалциферолът е по-малко ефективен от холекалциферола за повишаване нивата на витамин D.

    Недостигът може да доведе до неправилно функциониране на различни органи и системи:

    • Имунна система
    • При слаб имунитет честотата на заболяванията се увеличава през годината, периодът на възстановяване се удължава, като защитните функции на тялото намаляват.
    • Нервна система.
    • Повишена умора, нарушения на съня, намалена мозъчна функция, нарушение на паметта, развитие на нервни разстройства, намалена производителност, загуба на енергия.
    • Мускулно-скелетна система.
    • Повишена чупливост на костите, болки в ставите, намалена минерализация на костите, намалена костна маса, водеща до остеопороза, отслабена мускулна маса.
    • Сърдечно-съдовата система.
    • Промени в кръвното налягане, увеличава се риска от инфаркт.
    • Кожа, коса, нокти.
    • Чупливи нокти, косопад, дерматит, алергични реакции.
    • Зъби.

    Спомага за запазване структурата на венците и кръговата връзка на зъбите, предотвратявайки развитието на пародонтит (възпаление на пародонталните тъкани) и последваща загуба на зъби.

    Кои могат да бъдат основните причини за дефицит/недостиг?
    • Живеете на място, където е почти невъзможно да получите достатъчно витамин D от дневната светлина през цялата година, още по-трудно през по-студените месеци.
    • Ако сте с тъмна кожа, меланинът, пигментът, който потъмнява кожата, намалява порите и способността на кожата да осигурява дори на дневна светлина.
    • След 50+ се намалява способността на организма да синтезира витамин в порите и кожата.
    • Хората с определени медицински състояния като малабсорбция или проблеми с теглото изпитват трудности при усвояването на витамин D3.
    Най-ефективният източник е слънчевата светлина.

    Дневната светлина е най-добрият избор. Стойте 10-20 минути на ден на слънце, без да покривате лицето, ръцете, дланите и краката си.

    Добра алтернатива на слънцето и храненето е медикаментозната корекция – приемането на хранителни добавки, източници на витамин D3. В такъв случай дефицитното състояние става контролирано и управлявано.

    Витамин D е отдавна познат на науката, открит е през далечната 1922 г. от американския учен Макколъм и първоначално е бил разглеждан само като витамин. Сега, в наши дни, е класифициран към групата на хормоноподобните вещества.

    Витамин D притежава уникалност и тя е в това, че той е единственият витамин, който се произвежда в организма сам под въздействието на ултравиолетовата слънчева светлина.

    Основната му роля е да подпомага усвояването на калция и фосфора от храната.

    При бебетата витамин D предотвратява развитието на рахит, заболяване, което е свързано с нарушено развитие и омекване на костите.

    При юноши и възрастни витамин D предотвратява развитието на кариес и патологии на венците, предпазва от остеопороза (омекване на костната тъкан поради липса на калций) и ускорява заздравяването на фрактури.

    Витамин D също така повишава устойчивостта към вирусни заболявания, което е изключително важно, особено когато Вашето малко дете за първи път отива на детска градина и започва често да боледува.

    Как да си набавяме достатъчни количества витамин D

    На пръв поглед изглежда просто осъществимо: имате нужда от добро хранене и стоене на открито на слънце и така въпросът с е решен.

    Но така е само на пръв поглед. Проучванията показват, че количеството на витамин D в храните е нестабилна стойност.

    Например, при изследване на млякото от един и същи производител, съдържанието на витамин D в различните партиди варира и може да бъде под декларираното в рамките на 20 IU. Ето защо в някои държави съществува практика производителите допълнително да обогатяват млякото и млечните продукти с витамин D.

    За да може организмът да произвежда достатъчно витамин D, е необходимо два пъти седмично да излагате на слънце лицето, ръцете и краката си на обедно слънце (между 10 и 15 часа). Хората със светла кожа се нуждаят от пет минути на слънце, хората с по-тъмна кожа трябва да бъдат на слънце поне половин час.

    Въпреки това, за някои деца, за да компенсират дефицита на витамин D в организма, не са достатъчни само слънчевите бани. Малки деца със заболявания на стомашно-чревния тракт, с наднормено тегло, живеещи в райони с малко слънчева светлина, деца, които се движат малко, такива с тъмна кожа, както и деца, които не искат да стоят на слънце – всички те са изложени на риск от липса на витамин D.

    Предотвратяване на дефицита на витамин D

    Неспецифичната профилактика трябва да бъде цялостна и да започне буквално още преди раждането на детето.

    Бъдещата майка трябва да прекарва много време на открито, достатъчно да се движи, да спазва режим на работа и почивка, да следи естеството на хранителната си диета (да приема повече зеленчуци, плодове,  също протеинови храни). През последните 3-4 месеца от бременността започва калцификация на костите на скелета на плода, поради което се увеличава нуждата от калций и следователно от витамин D. На бременните жени се препоръчват да приемат мултивитамини от първите седмици и започвайки от третия триместър, да взимат  допълнително 500-1500 IU витамин А.

    Много е важно за малкото дете да се поддържа кърменето възможно най-дълго.

    Необходимо е правилно да се организира ежедневието на кърмещата майка и да се осигури добра диета, която да включва месо, млечни продукти, риба и зеленчуци. Също така, вид превенция за растящото дете е въвеждането на допълващи храни, ежедневни разходки на чист въздух с отворено лице и крайници, терапевтични упражнения и  масаж на тялото.

    Децата, хранени с адаптирано мляко, трябва да получават задължително допълнително витамин D. При избора на храна е необходимо да се вземе предвид наличието на витамин D и лактозата в него, което е необходимо за неговото усвояване. Но въпреки факта, че почти всички адаптирани смеси съдържат витамин D, съществува мнение, че усвояването му от тях не е достатъчно активно.


    Всички продукти представени на сайта са хранителни добавки и не предотвратяват заболявания. Представените продукти не могат да се използват като заместител на балансираната диета и здравословния начин на живот. Материалите на сайта са създадени с информативна цел и не представляват медицински съвети или медицински консултации. Винаги се консултирайте с лекар, преди започването на която и да било от процедурите. Всички терапии са специално разработени от REVIV. Графичните знаци и визиите са създадени с маркетинг цели и не показват реалния вид на продуктите.

    Powered by Webstation™